Namaz Kılması Yasak Olan Vakitler
Namaz kılması tahrimen mekruh yani haram olan zaman üçtür.
Sual: Her namazı kılmanın yasak, haram olduğu vaktiler var mıdır, varsa hangi vakitlerdir?
Cevap: Namaz kılması tahrimen mekruh yani haram olan zaman üçtür. Bu üç vakte, Kerâhet zamanı denir.
Bu üç vakitte başlanan farzlar sahih olmaz. Nafileler sahih olursa da, tahrimen mekruh olur. Bu üç vakitte başlanan nafileleri bozmalı, başka zamanlarda kaza etmelidir. Bu üç vakit: Güneş doğarken, batarken ve zeval vaktinde yani gündüz ortasında ikendir. Burada, güneşin doğması, üst kenarının zahiri ufuk hattından görünmeye başlayıp, bakamayacak kadar parlamasına yani Duha vaktine kadar olan zamandır. Duha vakti, güneşin doğuşundan yaklaşık olarak 40 dakika sonradır. Bu iki vakit arasındaki zaman, Kerâhet zamanıdır.
Duha vakti olunca, iki rekat İşrak namazı kılmak sünnettir. Bu namaza Kuşluk namazı da denir. Bayram namazı da, bu vakitte kılınır. Güneşin batması da, tozsuz, dumansız, berrak bir havada, ziyanın, ışığın geldiği yerlerin veya kendisinin bakacak kadar sararmaya başladığı vakitten batıncaya kadar olan zaman demektir. Bu vakte İsfirâr-ı şems zamanı denir.
İşrak vakitleri hesap edilirken, ihtiyât olarak, Temkin zamanı kadar sonraya alınmış, isfirâr vakitleri değiştirilmemiştir.
Sual: Birkaç müezzinin müşterek olarak ezan okumaları dinimiz açısından uygun mudur?
Cevap: Bu konuda İbni Abidînde ve Ukûd-üd-dürriyyede buyuruluyor ki:
“Minarede ve cuma hutbesi okunacağı zaman, birkaç müezzinin birlikte ezan okumalarına Ezân-ı Cavk denir. Sesin çoğalması için, bir ağızdan okumaları, mütevaris olduğu için, yani asırlardan beri yapıldığı için, sünnet-i hasenedir, caizdir. Müslümanların beğendiğini Allahü teâlâ da beğenir.” Berîkada buyuruluyor ki:
“Müslümanların güzel demeleri, müctehitlerin güzel demeleridir. Müctehid olmayanların beğenip beğenmemelerinin kıymeti yoktur.”
Zamanımızda bazı kimselerin hoparlör ile ezan okumayı övmelerinin bir kıymeti olmadığı buradan açıkça anlaşılmaktadır. Müctehid olmayanların caiz demeleri ile, yapmaları ile, ibadetleri değiştirmek, bidat olur, büyük günah olur.
Sual: Ezan ve kamet kıbleye karşı mı okunmalıdır?
Cevap: Ezan ve kamet, kıbleye karşı okunur. Okurken konuşulmaz ve selama cevap verilmez. Konuşursa, her ikisi de tekrar okunur.