Ölüye Eziyet Canlıya Eziyet Gibidir
Eziyet olmaması için meyyiti çok soğuk ve çok Sıcak su ile yıkamamalı
Sual: İnsan diri iken kendisine sıkıntı, eziyet veren şeyler, öldüğünde ve kabre konduğunda da kendisine sıkıntı ve eziyet verir mi?
Cevap: Canlıya eziyet veren şey, ölüye de verir. Bunun için, meyyit çok soğuk ve çok sıcak su ile yıkanmaz. Kokmaması için buzhaneye de konmaz. Kokmaması için, meyyiti hazırlayıp çabuk gömmeli, yolcu gelecek diye bekletmemelidir.
Zemzem suyu ile meyyiti yıkamak caiz değildir. Saçları dökülürse, kefeni içine konur. Çünkü, insanın her parçası muhteremdir, gömülür. Diri insandan düşen ve kesilen tırnakları, saçları ve dişleri de defnetmek, gömmek sünnettir.
Sual: Hastalıktan ve dünya sıkıntılarından kurtulmak için ölmeyi istemekte dinen bir mahzur var mıdır?
Cevap: Hastalıktan ve dünya sıkıntılarından kurtulmak için ölümü istemek caiz değildir. Dinde sıkıntı ve fitnelerden korkarak, Allahü teâlâdan ölümü istemek caizdir ve sünnettir. Allah yolunda şehit olmayı istemek de böyledir. Mekke-i mükerremede ve Medîne-i münevverede olduğu zamanda ve evliya türbelerinin yanında ölümü istemek de caizdir. Allahü teâlâya kavuşmayı sevdiği için ölümü istemek de müstehabdır. Hadis-i şerifte buyuruldu ki: (Bir kimse, Allahü teâlâya kavuşmayı severse, Allahü teâlâ da ona kavuşmayı sever.)
Sual: Ölüm hastasının yanında Yasin suresi okunmaktadır; okumak mı gerekir, eğer okunursa ölmekte olana ne fayda sağlar?
Cevap: Hasta yanında Yasîn suresini okumak mühim sünnettir. Hadis-i şerifte buyuruldu ki: (Yanında Yasîn-i şerif okunan hasta, suya doymuş olarak vefat eder ve doymuş olarak kabre girer.) Yani, can vermenin hasıl edeceği susuzluğu giderir bunu hissetmez, duymaz.
Yasîn suresi, kıyamette olan şeyleri, dünyanın geçici olduğunu, Cennet nimetlerini ve Cehennemdeki azapları bildirdiğinden, hasta yanında okununca, iman ile gitmeye sebep olan şeyleri işitmiş olur.
Sual: Ölüm hastasının yanında kolay can vermesi için okunacak bir şey var mıdır?
Cevap: Ölüm hastasının yanında Ra’d suresini okumak, ölmekte olan kimsenin ruhunun çıkmasını kolaylaştırır.
Sual: Ölünün başında, Kur’ân-ı kerim okumanın mahzuru olur mu?
Cevap: İnsan ölünce, Hanefî mezhebinde necis olur. Kur’ân-ı kerîm, yanında değil, karşısında ve sessiz okunabilir. Diğer üç mezhebe göre necis olmaz.