Mümin İle Kafiri Ayıran Fark
Namaza devam, kalbin nurlanmasına ve saadet-i ebediyyeye kavuşmaya vesiledir.
Sual: Bir Müslüman, namaz kılmaz veya namaza önem vermezse, bunun imanı gidebilir mi?
Cevap: Peygamber efendimiz bir hadis-i şeriflerinde;
(Mümin ile kâfiri ayıran fark, namazdır) buyuruyorlar. Yani, mümin namaz kılar, kâfir kılmaz. Münafıklar ise, bazen kılar, bazen kılmaz. Abdullah ibni Abbas hazretlerinin, bizzat Resulullah efendimizden işiterek bildirdiği hadis-i şerifte;
(Namaz kılmayanlar, kıyamet günü, Allahü teâlâyı kızgın olarak bulacaklardır) buyuruluyor
Hadis imamları, söz birliği ile bildiriyor ki:
“Bir namazı vaktinde amden, bilerek kılmayan, yani namaz vakti geçerken, namaz kılmadığı için üzülmeyen, kâfir olur veya ölürken imansız gider. Ya namazı, hatırına bile getirmeyenler, namazı vazife tanımayanlar ne olur?”
Ehl-i sünnet âlimleri söz birliği ile buyurdular ki:
“İbadetler imandan parça değildir.” Yalnız, namazda söz birliği olmadı. Fıkıh imamlarından birçok büyük müctehid âlimler; “Bir namazı amden, yani bile bile kılmayan kimse, kâfir olur” buyurdular.
Allahü teâlâ, Müslüman olmayanlara namaz kılmasını, oruç tutmasını emretmemiştir. Bunlar, Allahü teâlânın emirlerini almakla şereflenmemişlerdir. Namaz kılmadığı, oruç tutmadığı için bunlara bir ceza verilmez.
Bunlar, yalnız küfrün cezası olan Cehennemi hak etmişlerdir. Zâdül-mukvîn kitabında buyuruluyor ki:
“Önceki âlimler yazmış ki, beş şeyi yapmayan, beş şeyden mahrum olur:
1-Malının zekâtını vermeyen, malının hayrını görmez.
2-Uşrunu vermeyenin, tarlasında, kazancında bereket kalmaz.
3-Sadaka vermeyenin, vücudunda sıhhat kalmaz.
4-Dua etmeyen, arzusuna kavuşamaz.
5-Namaz vakti gelince, kılmak istemeyen, son nefeste kelime-i şehadet getiremez.
Namaz kılmanın birinci vazife olduğuna inandığı hâlde, tembellik ederek kılmayan fasıktır.”
Görülüyor ki, farz namazı kılmamak, imansız gitmeye sebep olmaktadır. Namaza devam, kalbin nurlanmasına ve saadet-i ebediyyeye kavuşmaya vesiledir. Peygamber efendimiz;
(Namaz nurdur) buyurdu. Yani, dünyada kalbi parlatır, ahırette sıratı aydınlatır.
Sual: Ezan ve kamet, kıbleye karşı dönerek mi okunur?
Cevap: İkamet, kamet okumak, ezandan daha efdaldir.
Ezan ve ikamet, kıbleye karşı okunur. Okurken konuşulmaz ve selama cevap verilmez. Konuşursa, her ikisi de tekrar okunur.