* FANİ DUNYA FORUM HABERLER


Gönderen Konu: Gıybet Etmek Çok Çirkin Bir Günahtır  (Okunma sayısı 246 defa)

0 Üye ve 1 Ziyaretçi konuyu incelemekte.

Çevrimiçi fanidunya NET

  • Administrator
  • *****
  • İleti: 7241
Gıybet Etmek Çok Çirkin Bir Günahtır
« : Eylül 01, 2021, 04:24:40 ÖÖ »
Gıybet Etmek  Çok Çirkin Bir Günahtır

GÜNÜMÜZÜN HASTALIĞI

Gıybet ve iftirâ söylemek, büyük günâh olduğu gibi, bunları dinlemek de haramdır. Söyleyen ve dinleyen, Cehennem ateşinde yanacaktır.
 
Dilimizin en büyük âfetlerinden biri de başkalarını gıybet etmek, onları çekiştirmektir. Belli bir müminin veya zimmînin [gayrimüslim vatandaşın] aybını, onu kötülemek için arkasından söylemek, gıybet olur. Kötüleyen sözler doğru ise, (gıybet) olur. Yalan ise, (iftirâ) olur. Gıybet ve iftirâ söylemek, büyük günâh olduğu gibi, bunları dinlemek de haramdır. Söyleyen ve dinleyen, Cehennem ateşinde yanacaktır. Söyleyeni susturmalı, susturamaz ise, oradan kalkıp gitmelidir. Ve bunlar için, hayır dua etmelidir...

Gıybet, haramdır. Dinleyen, o kimseyi tanımıyorsa, gıybet olmaz. Gıybet olunan kimse bunu işitirse, üzülür. Bedeninde, nesebinde, ahlâkında, işinde, sözünde, dîninde, dünyasında, hatta elbisesinde, evinde, hayvanında bulunan bir kusur, arkasından söylendiği zaman, bunu işitince üzülürse, gıybet olur. Kapalı söylemek, işâret ile, hareket ile bildirmek, yazı ile bildirmek de, hep söylemek gibi gıybettir. Bir Müslümanın günâhı ve kusuru söylendiğinde, hâfızların, din adamlarının, "elhamdülillâh biz böyle değiliz" demeleri, gıybetin en kötüsü olur.

Birisinden bahsedilirken, "elhamdülillâh, Allah, bizi hayâsız yapmadı" gibi, onu kötülemek, çok çirkin gıybet olur.

Falanca kimse çok iyidir, ibâdette şu kusuru olmasa, daha iyi olurdu demek, gıybet olur. Hucurât sûresinde, onikinci âyetinde meâlen, (Birbirinizi gıybet etmeyiniz!) buyuruldu. Gıybet, adam çekiştirmek demektir. Birisini gıybet etmek, ölmüş insanın etini yemek gibi olur buyuruldu. Hadîs-i şerîfte, (Kıyâmet günü, bir kimsenin sevap defteri açılır. Yâ Rabbî! Dünyada iken, şu ibâdetleri yapmıştım.

Sayfada bunlar yazılı değil, der. Onlar, defterinden silindi, gıybet ettiklerinin defterlerine yazıldı denir) ve (Kıyâmet günü bir kimsenin hasenât defteri açılır. Yapmamış olduğu ibâdetleri orada görür. Bunlar seni gıybet edenlerin sevaplarıdır, denir) buyuruldu.

Ebû Hüreyre “radıyallahü anh” diyor ki: Resûlullah “sallallahü aleyhi ve sellem” ile oturuyorduk. İçimizden birisi kalkıp gitti. Yâ Resûlallah! Râhatsız olup gitti, denildi. (Arkadaşınızı gıybet ettiniz, etini yediniz) buyurdu.

Âişe “radıyallahü anhâ” diyor ki: Resûlullahın “sallallahü aleyhi ve sellem” yanında, bir kadının uzun olduğunu söyledim, (Ağzında olanı çıkar!) buyurdu. Tükürdüm. Ağzımdan et parçası çıktı.

Allahü teâlâ sıfatları, özellikleri, cisim şeklinde göstermeye kâdirdir.

Bir kimsenin dindeki kusûrlarını söylemek, mesela namaz kılmaz veya şarap içer veya sirkat eder, hırsızdır veya söz taşıyıcıdır demek ve dünyadaki kusurlarını söylemek, mesela sağırdır, şaşıdır demek, gıybet olur. Dindeki kusurları, onu kötülemek için söylenirse, gıybet olur. Onun ıslâhını düşünerek söylerse, gıybet olmaz. Acıyarak söylemek de, gıybet olmaz denildi.

Hasan Yavaş.

Çevrimiçi fanidunya NET

  • Administrator
  • *****
  • İleti: 7241
Ynt: Gıybet Etmek Çok Çirkin Bir Günahtır 1
« Yanıtla #1 : Eylül 08, 2021, 08:08:15 ÖÖ »
Gıybet, Ölü Eti Yemekten Daha Çirkin Bir Günahtır  1

Gıybet etmek, o kimsenin etini yemektir, günahını yüklenmektir ve gıybet ettiği kimseye sevabını vermektir.
 
Müslüman diliyle gıybet etmekten çok sakınmalıdır. Gıybet, dinleyenlerin tanıdığı bir kimsenin arkasından aybını söylemektir. Hoşlanmadığı şeylerini dinleyenlere anlatmak, ve ona sövmek, buğzetmek, kin ve kötüleme yoluyla söylemektir. Şefkat etmek, kayırmak, kurtuluşuna çalışmak ve ona iyilik yapmak şeklinde olursa, gıybet kabilinden olmaz. Belki din gayreti ve İslâm merhameti cinsinden olur. Fakat bu hâl, bu zamane insanlarında az bulunur. Fakat o kimsenin aybını söylemekten maksadı, hâkimlerin onu menetmesi ve müftünün fetva vermesi ise veyahut müminlerin bilip onun şerrinden sakınmaları ise veyahut da o kimse o ayıbı ile lakaplanmış ve öylece tanınıyorsa, ondan bahsederken lakabıyla bahsetmesi gıybet olmaz. Söyleyen günaha girmez. Hayâsızca, edepsizce, âşikâre, herkesin gözü önünde fısk/günah, zulüm, azgınlık ve sarkıntılık yapanların belli kabahatlerini söylemek gıybet olmaz. Fakat hâli gizli olanın ayıbını söylemek gıybet olur. Bir şehir halkını kötülemek gıybet olmaz. Çünkü kötülenenler bir kısmıdır ve belli edilmemişlerdir. Kötülenen kimsenin dinleyenlerce malûm olması gıybette şarttır. Malûm olmazsa sadece bir hikâye olur.

Bir kimse görünüşte doğru olsa, namaz kılsa, oruç tutsa, hacca gitse, zekât verse ve fakat diliyle ve eliyle insanlara eziyet verse, hâkimlere veya sultana mâni olmaları için, onu şikâyet edip, eziyetlerini söylemek gıybet olmaz.

Gıybet büyük bir günahtır. Çok büyük kabahattir. Âyet-i kerîme ve hadîs-i şerîflerde yasaklanmıştır. Allahü teâlâ, Hucûrât sûresinde; (Ey müminler! Sizler gizli ayıplarınızı araştırmayınız, birbirinizi gıybet etmeyiniz. Sizden biriniz ölü kardeşinin etini yemek ister mi ve sizin kerîh gördüğünüz ölmüş insan etini yemeye heves eder mi?) buyuruyor. Zira gıybet etmek, o kimsenin etini yemektir, günahını yüklenmektir ve gıybet ettiği kimseye sevabını vermektir.

Akıllı olan düşünürse, bunca zahmet ve zorluklarla kazandığı sevaplarının hiçbir fayda elde etmeden bir başkasına geçmesi, büyük bir ziyan, ahmaklık, akılsızlık ve cahillik olduğunu anlar. İnsan böyle bir ziyana cesaret edemez. Ancak âhiretini düşünmeyen son derece cahil ve ahmak kimseler, yahut şerîatın nasslarını ve İslâmın delillerini inkâr eden kâfirler bunu yapma cesaretini kendilerinde bulurlar. Bundan Allahü teâlâya sığınırız.

Gıybet, gıybeti yapılan kişinin kulağına giderse bu bir zulümdür ki, helâllik dilemeyince tevbe ile iş bitmez. Zinadan daha büyük günahtır.

Duymadı ise tevbe etmelidir. O kimseye dua ve istiğfar etmelidir. Helâllik dilemeye lüzum yoktur. Doğru fetvâ da budur.

Hasan Yavaş.

Çevrimiçi fanidunya NET

  • Administrator
  • *****
  • İleti: 7241
Ynt: Gıybet Kanser Gibidir
« Yanıtla #2 : Eylül 15, 2021, 09:01:17 ÖÖ »
Gıybet  Kanser Gibidir

Gıybet ve iftira söylemek, büyük günâh olduğu gibi, bunları dinlemek de haramdır. Söyleyen ve dinleyen, Cehennem ateşinde yanacaktır.
 
Gıybet, din kardeşinin ve hatta bir zimmînin [gayrimüslim vatandaşın] işitince üzüleceği bir kusurunu arkasından söylemektir. Ebû Hüreyre “radıyallahü anh” der ki:

Resûlullah “sallallahü aleyhi ve sellem” buyurdu:

(Gıybetin ne olduğunu bilir misiniz?) Allah ve Resûlü daha iyi bilir dediler.

(Din kardeşini, hoşlanmadığı bir şeyle anmandır) buyurdu. O din kardeşimde, söylediğim şey varsa denildiğinde:

(Eğer söylediğin onda varsa, onu gıybet etmiş olursun. Söylediğin onda yoksa, ona iftira etmiş olursun) buyurdu

Gıybet ve iftira söylemek, büyük günâh olduğu gibi, bunları dinlemek de haramdır. Söyleyen ve dinleyen, Cehennem ateşinde yanacaktır. Söyleyeni susturmalı, susturamaz ise, oradan kalkıp gitmelidir. Ve bunlar için hayır dua etmelidir.

Gıybet harâmdır. Dinleyen, o kimseyi tanımıyorsa, gıybet olmaz. Bedeninde, nesebinde, ahlâkında, işinde, sözünde, dîninde, dünyasında, hatta elbisesinde bulunan bir kusûr, arkasından söylendiği zaman, bunu işitince üzülürse, gıybet olur.

Bir Müslümanın günahı ve kusûru söylendikte, hâfızların, din adamlarının, "Elhamdülillâh biz böyle değiliz" demeleri, gıybetin en kötüsü olur.

Birisinden bahsedilirken, “Elhamdülillâh, Allah, bizi hayâsız yapmadı” gibi, onu kötülemek, çok çirkin gıybet olur. Falanca kimse çok iyidir, ibâdette şu kusuru olmasa, dahâ iyi olurdu demek, gıybet olur.
Gıybet, Kur'ân-ı kerîmde, ölü kardeşinin etini yemeye benzetilmiştir. Hucûrat sûresi 12. âyet-i kerîmesinde meâlen buyuruldu ki:

(...Birbirinizin kusûrunu araştırmayın. Biriniz, diğerinizi gıybet etmesin. Ölmüş kardeşinizin etini yemek, sizden birinizin hoşuna gider mi? Siz tabii bundan tiksinirsiniz! O hâlde Allah'tan korkun!)

Yeni defnedilen iki ölü için Resûlullah Efendimiz buyurdu ki:

(Şimdi onların kabirleri ateşle dolduruldu, azap içindedirler. Feryatlarını insan ve cinden başka her mahlûk işitti. Eğer gizleyebilseydiniz, benim işittiklerimi siz de işitirdiniz. Bunlardan biri, idrardan sakınmazdı, öteki de, insan eti yerdi [gıybet ederdi]).

Şu altı kişinin kusurlarını, ayıplarını arkasından söylemek, gıybet olmaz: Ona acıdığı için söylemek, ona mâni olunması için söylemek, fetvâ almak için söylemek, Müslümanları onun şerrinden korumak için söylemek. O kusur, ona isim olmuş ise, onu bu isim ile tanıtmak mecburiyetinde olmak. Âşikâre, herkesçe bilinen  fıskı, bid'ati ve zulmü söylemek...

Gıybet, üç türlüdür: Birincisinde, ben gıybet etmedim, onda bulunan şeyi söyledim, der. Böyle söylemek, küfür olur. Çünkü, harâma, helâl demiş olur.

İkincisinde, gıybet olunana duyurmaktır. Büyük haram olur. Tevbe etmekle af edilmez. Onunla helâlleşmek de lâzım olur.

Üçüncüsünde, gıybet olunanın bundan haberi olmaz. Tevbe ve istiğfar etmekle ve ona hayır dua etmekle af olur.

Hasan Yavaş.