Evliliğin Maksadı Evlat Yetiştirmektir
Hiç kuşkusuz evlilik hem ferdin hem de toplumun pek çok yönden menfaatini sağlayan bir müessesedir. Her şeyden önce evlenmek dünya ve ahiret saadetine götüren bir yoldur. Hele hele güzel ahlaklı, sevgi dolu bir eş, insanın bu dünyadaki en büyük mutluluk kaynağıdır.
Huzurlu bir evlilik dünya mutluluğunun önemli bir parçasıdır. Hatta ahiret mutluluğunun da...
Peygamber Efendimiz aleyhisselatu vesselam;
“Kişi evlendiği zaman dininin yarısını korumuş olur. Geriye kalan yarısı içinde Allah’a Karşı gelmekten sakınsın.’’ buyurmuştur.(Aclûnî, Keşfu’l-Hafa, 2/239)
Evlenmek sadece zinadan koruması bakımından değil, Müslüman bir neslin yetişmesi bakımından da önemlidir. Peygamber Efendimiz;
“Evleniniz, çoğalınız, çünkü ben Kıyamet gününde sizin çokluğunuzla iftihar edeceğim" (Beyhakî,7:81) buyurarak, ümmetin nüfusunu artırmanın iki dünyada da izzet vesilesi olduğuna dikkat çekmiştir.
Allah-u Zülcelal Kur'ân-ı Kerîm’de, Hz. Zekeriyya’nın hayırlı bir evlat istemek için yaptığı dualara yer vermiştir.
رَبِّ هَبْ لِي مِن لَّدُنْكَ ذُرِّيَّةً طَيِّبَةً إِنَّكَ سَمِيعُ الدُّعَاء
“Ya Rabbi, bana kendi katından temiz bir soy bah؛et. Doğrusu sen duayı i؛itirsin”(Al-i İmrân, 38)
Hz. İbrahim ve Hz. İsmail de dualarında:
رَبَّنَا وَاجْعَلْنَا مُسْلِمَيْنِ لَكَ وَمِنْ ذُرِّيَّتِنَا أُمَّةً مُسْلِمَةً لَكَ
“Ey Rabbimiz, ikimizi de sana teslimiyette sabit kıl. Soyumuzdan da müslüman bir ümmet yeti؛tir”(Bakara, 128) buyurarak salih bir evlatlar istemi؛lerdir.
Rasulüllah aleyhisselatuvesselamın Hz. Enes’e ؛ِyle dua ettiğini gِrüyoruz: “Allah’ım! Onun malını ve çocuğunu çoğalt, onu bereketli kıl” (Buhari , Edebül Müfred, 88)
Bir hadis i ؛erifte, “vedud (sevecen) ve velud (doğurgan) hanımla evlenin” buyurmu؛ olması da yine aynı maksada i؛arettir. (Ebu Davud, Nikah, 2)
Rasulullah efendimizin tavsiye ettiği nikâh dualarında; “Allah’ım bizi ؛eytandan, ؛eytanı bize vereceğin nasipten (evlat) uzak eyle,” buyurması da evlilikte en mühim maksadın evlat yeti؛tirmek olduğuna i؛aret eder. (Buharî, Bed'ü'l-Halk, 11)
E؛ Seçimi ضnemlidir
Evlilikte e؛ seçimi çok ِnemlidir. Bilindiği gibi Peygamberimiz dindar ki؛ileri e؛ olarak tercih etmemizi tavsiye etmi؛tir. Dindar bir e؛, ki؛iyi hayra çağırır; hayırlı i؛lerinde yardımcı olur. Peygamber sallallahu aleyhi vesellem:
"Kadın (genellikle) dِrt ِzelliği sebebiyle nikahlanır: Malı için, haseb ve nesebi için, güzelliği için, dini için. Sen dindarı seç ki, iki dünyada mutlu olasın" (Buharî, Nikah 15)buyurarak evlenirken dindar hanımları tercih etmeyi tavsiye etmi؛tir.
Peygamberimiz aleyhissalatu vesselam erkeklere olduğu gibi hanımlara da e؛ olarak dindar erkekleri tercih etmelerini tavsiye etmi؛tir. Ebû Hureyre’den nakledilen bir hadiste erkekleri tercihe ؛ayan kılan faziletler ؛ِyle sıralanmı؛tır;
“Erkeğin dindarlığı onun keremidir. (cِmertliği, iyiliğidir) Akıllı olması ؛ahsiyetinin sağlamlığına i؛arettir. Güzelliği de, ahlâkının güzel olmasıdır” (Beyhakî, ھu’abu’l-خmân, IV, 160)
Bu sِz bazı kaynaklarda biraz farklı olarak Hz. ضmer’e nispet edilmektedir.
Peygamberimiz aleyhissalatu vesselam, kızları olanlara: “Dindarlığını ve ahlakını beğendiğiniz birisi evlenmek isterse onları evlendirin. ھayet bunu yapmazsanız yeryüzünde fitne ve fesat çıkar” (Tirmizi, Nikah, 3) buyurmu؛tur.
Ancak e؛ini seçmek hususunda asıl tercih erkeklerin elindedir. Kızlar ancak talipleri arasında tercihte bulunabilirler. Erkekler dindar hanımlara rağbet ederlerse imanlı kadınlar da dinlerini taviz vermeden ya؛ayabilirler.
Dindar erkeklerin, sırf güzellik ve benzeri sebeplerle tercih yapmayıp, dindar hanımları tercih etmesi imanlı bir nesil yeti؛tirmek için de çok ِnemlidir.
اocuklarla bütün gün birlikte zaman geçiren daha çok annedir. Annenin maneviyatı çocuğa çok daha fazla tesir eder. Bu sebeple erkekler evlenirken çocuklarına anne seçtiklerini unutmamalıdırlar.
İyi anneler, ekseriyetle iyi ailelerden yeti؛ir. Bu sebeple Peygamber sallallahu aleyhi vesellem evlenilecek hanımı seçerken iyi ailede, iyi muhitte yeti؛mi؛ kızları tercih etmeyi tavsiye etmi؛tir “اِplükte yeti؛en gülden sakının” buyurmu؛; ashâb, bunun ne anlama geldiğini sorunca, “Kِtü çevrede yeti؛en güzel kadın” cevabını vermi؛tir. (Deylemî, I, 464)
Beğendiği ve Dengi Olan Ki؛iyle Evlenmek
Peygamber Efendimiz her ne kadar evlilikte dindar e؛i tercih etmeyi tavsiye ettiyse de insani zaaflarımızı da gِz ِnünde bulundurmu؛tur. Ne de olsa insanoğlu fiziki yِnden ho؛una giden ki؛ilere sevgi duyar. Efendimiz de ashabına evlenmeden ِnce hanımını gِrmesini tavsiye ettiğini gِrüyoruz.
Hz. Muğire radıyallahu anhunun anlattığına gِre, o bir kadına talip olmayı dü؛ünüyordu. Resûlullah aleyhisselatu vesselam kendisine;
"Ona bak! Zira bakman, aranzdaki uyum için daha muvafktr!" buyurdular" (Tirmizi, Nikâh 5, 1087)
Peygamberimiz sevgi ve kaynamann kolay olmas için gençlerin yatlar olan genç kzlarla evlenmesini tevik etmitir. (Buhârî, Nikâh 10)
Daha zengin, daha tahsilli bir talibi çksn diye kzlar evlendirmeyip bekletmek uygun deًildir. Kiiye en uygun talip dindar ve dengi olan taliptir.
“ـç ey vardr ki geciktirilmez: Vakti gelince namaz, hazr olduًunda cenaze, dengi bulunduًunda bekar evlendirmek” buyurmulardr. (Tirmizi, Salat, 13)
فslam dini nikâhn kadn ve erkek arasnda sayg, sevgi ve sadakat dolu bir baً olmasn saًlamay hedeflemitir. Bu hem fertlerin hem de toplumun salah için çok ِnemlidir. Ayrca ruh saًlً ve psikolojisi düzgün, ahlak güzel evlatlar ancak huzurlu ailelerde yetiir.
Bu sebeple aile huzuru için yaplan fedakarlklar Allah-u Teala katnda çok deًerlidir. فki insann her yِnden anlamas mümkün olmayabilir. Ama efkatli bir muhabbet olduًu müddetçe sorunlar gِrmezden gelinebilir. Bunun da çaresi sevgiyi artracak hareketleri çoًaltmak, anlamazlklar kِrükleyecek hareketlerden kaçnmaktr.
Peygamber efendimiz, kar kocalar birbirine kar sevecen olmaya tevik etmitir. Kar kocann muhabbet tezahürü olan hareketlerde bulunmalarnn Cenab- Hakkn rzasna uygun dütüًünü haber vermitir.
"Erkek hanmna, hanm da beyine sevgiyle baktklarnda Cenab- Hakk' ta onlara rahmet nazaryla bakar. قayet erkek hanmnn ellerini ellerine alrsa her ikisinin de günahlar parmaklar arasndan akar gider" (Camiü's-Saًir 2:333)
Eًer bir ailede anne ile baba arasnda iyi bir geçim olursa evlatlar da anne babalarn sayar ve sever. Onlar geçimsiz olur, sürekli birbirlerinin aybn ararsa çocuklar da onlar küçük gِrür ve nefret eder. Bu durumda çocuk eًitimi nasl mümkün olabilir?
Peygamberimiz evlilik birliًini ayakta tutmak ve çocuklar aile birliًinden mahrum etmemek için sabr gِstermeyi emretmitir. Evlilere birbirini ho gِrmeyi, hatalarn baًlamay ve birbirlerinin iyi yِnlerini gِrmeye gayret etmeyi tavsiye etmitir.
“Bir mü’min, hanmna buًzetmesin. Onun bir huyunu beًenmezse, bir baka huyunu beًenir.” (Müslim, Radâ‘, 61)
Esasen en iyi Müslüman, karsndaki kiide kusur aramayan, kendi kusurlarn düzeltmekle megul olan insandr.
Kendi iyilik ve üstünlüklerini gِzünde büyüten, bakalarnn iyiliklerini ise gِrmezden gelen insana nankِr denir. Bِyle bir insan sadece karsndaki kiiye kar deًil, onu kendisine nasip eden Rabbine kar da nankِrlük etmi olur.
Halbuki imanl, namuslu ve genel olarak kabul edilebilir ِzelliklere sahip, Müslüman bir e için Allah-u Teala ’ya kar ükretmelidir. Bu ükrün en güzel ifas ise o ein haklarn ifa edip gِnlünü ho tutmakla olur.
Bilhassa hanmlarn, evin nafakasn kazanp çoluk çocuًunu kimseye muhtaç etmeyen kocalarna kar nankِrlük etmeleri çok kِtü bir ahlaktr. Peygamber sallallahu aleyhi vesellem bu hususta mümine hanmlar ِyle ikaz etmitir:
"Ey kadnlar topluluًu, bol bol sadaka verin, çok çok istiًfar edin. اünkü ben Cehennemliklerin çoًunun sizlerden olduًunu gِrdüm."
Bunun üzerine oradaki kadnlardan birisi, 'Ya Resûlallah, bizim ne kusurumuz var ki, Cehennemliklerin çoًu bizden oluyor?" diye sordu, Peygamber Efendimiz (a.s.m.):
"اünkü siz fazla lanet eder ve kocalarnza kar nankِr davranrsnz" (Müslim, فman: 132)
Ksacas, kadnlar da erkekler de bu dünya hayatn ahret sermayesi bilmeli ve eleriyle yardmlaarak iyi bir nesil yetitirmeye gayret etmelidir. Bِyle düünürlerse birbirlerini ortak ve yardmc olarak gِrürler. Rakip ve düman gibi gِrmekten vazgeçerler. Müminlere yakan da budur.